your outlook friend

Intro

LEKTIONER:
1. Outlook Today
Överblick i vyn Outlook Today
2. Ingen ger dig tid - ta dig tid!
Boka ett möte i kalendern
3. Radera först, sortera sedan
Skapa mappar
4. Förklädda uppgifter
Skapa uppgifter från ett e-post-meddelande
5. Filtrera mera
Sortera e-post med Rules Wizard
6. Röja runt i e-postlådan
Mer om mappar och mappstruktur
7. Vem ska ha meddelandet?
Att använda Adressboken
8. Den som söker skall finna
Avancerad sökning i Adressboken
9. Dina nära och kära
Att använda Contacts
10. Jakten på den försvunna e-handeln
Sökning i Outlooks olika delar
11. Jobba där du är
Synkronisering mot lokal fil
12. Sunt förnuft och festinbjudningar
Hur du använder Importance och Tracking
13. När det går lite för fort
Återkalla skickade e-brev
14. Digital takt och ton
Etikettsregler på nätet
15. Sätt kollegerna i arbete
Ge uppgifter till andra
16. Planera mera
Klassificera tid i kalendern
17. När passar det dig?
Mötesinbjudningar
18. Få grepp om tiden
Tips för effektivitet och olika skrivbordsvyer
19. Skräddarsy dina genvägar
Outlook Bar och genvägar
20. Nu är det slut!
Utvärdering

 

 

Outlook


Digital takt och ton

Med internet har vi fått tillgång till ett helt nytt sätt att kommunicera, som inte är likt något annat vi är vana vid. Närmast kan det liknas vid ett mellanting mellan brev och telefonsamtal.
   Och liksom inom alla andra umgängesformer har det skapats ett regelverk för hur man bör uppföra sig. Här kallas det etikett på nätet - netikett.

Netiketten har flera syften och har tillkommit av flera skäl. Det viktigaste är att utforma en gemensam standard för hur människor bör uppträda och uttrycka sig i digital form.
   Vissa regler har en rent teknisk bakgrund. En ovarsam e-postare kan störa flödet av data och orsaka överbelastningar i viktiga knutpunkter. Därför handlar netiketten också om hur du undviker att skapa onödig trafik.

Att skriva e-brev

  • Sätt rätt rubrik

Efter att ha läst rubriken och första meningen i meddelandet ska mottagaren ha en klar uppfattning om vilket ämnet är, vad det handlar om och hur viktigt eller brådskande det är.
   Är meddelandet långt med flera frågeställningar? Gör en kort ingress, där ämnet presenteras kortfattat.

  • Skriv inga romaner

Fatta dig kort och koncist - då blir det lättare att läsa och ta emot ditt budskap.
   Den som får 100 e-brev om dagen vill inte läsa en massa irrelevant information. Långa e-brev, långa meningar, långa bisatser (och parenteser), gör läsning (och förståelse) extra svår.

  • Var tydlig

Ett e-brev åtföljs inte av skribentens gester, tonläge och ansiktsuttryck. Håll dig till fakta och undvik dubbeltydiga ord och ironier. Mottagaren ska inte behöva gissa vad det är du försöker säga. (se även Nätkultur)

  • Avsluta med en sammanfattning

Är ditt e-brev trots allt långt med mycket fakta och flera frågor? Avsluta med en kort resumé av dina frågeställningar, klart uppställda i punktform.

Att utforma e-brev

  • Lägg in blankrader

Blankrader mellan stycken gör e-brevet mer lättläst. Det blir också lättare att besvara olika delar om du lägger in en blankrad efter varje stycke/frågeställning.

  • Tabba inte

Räkna inte med att den mottagande datorn har samma tabulatorinställningar som du. Din fina formatering kan se ut som rena rappakaljan för mottagaren.

  • Besvarad text bör hakas

I Outlook är det möjligt att själv välja symbol för att ange hur många ”varv” ett e-brev gått. Hakar (>) är vedertagen internetstandard. Använd dem.

  • Textformatering

Outlook kan du ange olika textformat för dina e-brev. På Ericsson används Rich Text som standard. Plain Text är den mest basala, och utgör ”minsta gemensamma nämnare” på internet. Använd det.

  • Använd signatur, men inte bilder

Räkna inte med att mottagaren direkt vet vem du är. När du e-postar människor utanför din omedelbara omgivning bör du alltid bifoga din signatur. Den bör innehålla ditt fullständiga namn, titel, avdelning, företag och telefonnummer. Eventuellt också adress. Signaturen bör vara max fyra rader.
   Signaturer med bilder är säkert fint, men tar upp onödig bandvidd. Skickar du externt kommer bilden dessutom att tas bort automatiskt.

Att besvara e-brev

  • Håll tråden levande

Det är svårt att förstå sammanhanget om det dimper ner ett e-brev enbart innehållande orden ”Javisst, så gör vi!”. Korrekt sätt är att trycka på "besvara", så avsändarens text finns kvar i det nya meddelande du börjar skriva.

  • Citera rätt

Det är bara det du svarar på som ska finnas kvar i ditt svarsbrev. Klipp bort all onödig text. Behåll dock så pass mycket att det klart framgår vad du svarar på.
E-brevhuvud och signaturer skall klippas bort.

  • Svara på rätt ställe

Vill du kommenterar något i ett e-brev, eller besvara en fråga, skriver du lämpligen ditt svar direkt under det du besvarar. På så vis får e-brevet en dialogform som är lätt att följa och förstå. Detta sätt är vedertaget, och är kutym på e-postlistor
   Är svaret en kort kommentar på en lång text, utan att referera till enskilda partier i den, kan det placeras överst, så mottagaren ser ditt svar direkt.

Att skicka bifogade filer

  • Ta det lugnt med bandvidden

Skicka aldrig bifogade filer som är större än 500 kb. I många fall är det helt enkelt onödigt att skicka runt en massa filer. En ofta bättre lösning är att lägga upp de aktuella dokumenten i "Public Folders".
   Och allvarligt talat - din Powerpoint-presentation må vara fin, men har mottagaren verkligen användning av all denna information? (se även nedanstående punkter)
   Om du trots allt måste skicka stora filer via e-post - dela upp dem i mindre portioner.

  • Det finns en värld utanför MS Office

Räkna inte med att hela världen sitter med Outlook och senaste versionen av MS Office. Det gör dom inte. Ta reda på vad mottagaren har för utrustning innan du dränker denne i bifogade filer som inte går att öppna.

  • Tänk på virusfaran

De flesta datavirus sprids idag genom filer från ordbehandlingsprogram. Var därför försiktig med att bifoga filer till ett e-postmeddelande. Öppna aldrig en bifogad fil som kommer från en okänd avsändare. Om meddelandet är skrivet i "Plain text" undviker du denna risk.

  • Var inte en smitthärd

Sprid inte kedjebrev, reklam eller andra massutskick!

Innan du skickar

  • Sätt dig i mottagarens ställe

Föreställ dig att det är du som får detta e-brev. Hur uppfattar du texten? Innehåller den alla nödvändiga fakta? Kommer ni ihåg samma saker från ert förra möte?

  • Skicka inga e-brev när du är upprörd

Vänta några timmar innan du besvarar ett meddelande som satt dina känslor i svall. Ofta handlar det om missförstånd. Den som sitter i en stor daglig e-postflod kan lätt bli kort i tonen i sina meddelanden, vilket kan uppfattas som ovänligt, men behöver inte alls vara det. Lyft luren och red ut saken istället.

  • Det finns ingenting som heter privata e-brev

Ett e-brev är ungefär lika privat som kontorets anslagstavla. Skicka inget i ett e-postmeddelande som du inte skulle kunna tänka dig att sätta upp där.
    Tänk på att det du skickar är text som kan sparas eller skickas vidare.

  • Kolla adressen

Att skicka ett e-brev till fel person - eller till alla i företaget - kan vara katastrofalt. Kolla adressen. Kolla den sedan igen.

  • Använd CC på rätt sätt

Det bör klart framgå vem som är mottagare, och förväntas reagera på ditt e-brev. CC (vi gick igenom detta i avsnitt 7) används när informationen är relevant för mottagaren, men när denne inte behöver svara.

Nätkultur - språket på nätet

  • SKRIK INTE

Skriv aldrig med bara stora bokstäver (versaler). FÖRUTOM ATT VERSALER ÄR SVÅRARE ATT LÄSA betraktas det också som att SKRIKA. Skriv det du vill betona inom *asterisker* eller som _understrykningar_ i stället, det blir *mycket* lättare att läsa.

  • Humor på nätet

Skämt eller ironi utan åtföljande tonläge och ansiktsuttryck kan lätt uppfattas som kritik. För att råda bot på ett humorlöst internt uppfanns smileys, eller emoticons. Vanligast är denna :-). Vrid ditt huvud åt vänster för att se det glada ansiktet.

Här är några till:

:-) = glad

;-) = blinkar skämtsamt, lätt sarkastiskt

:-D = jätteglad

:-| = sammanbiten, nollställd

:-> = elakt grin, kraftig sarkasm

8-) = storögd, salig, eller med glasögon

:-/ = perplex

:-( = sur, arg eller ledsen

:-P = räcker ut tungan i avsmak

:-e = besviken

:-@ = skriker

:-o = förvånad

:-O = ropar, eller är jätteförvånad

:-* = puss, eller är full

:-{ = med mustasch

:-{} = med läppstift

  • Mera känslouttryck

Asterisker används också på samma sätt som smileys - för att betona känsloläge genom att agera; *kliar sig förvirrat i huvudet*.

  • Förkortningar

I e-brev eftersträvar man ofta att skriva med så få tangenttryckningar som möjligt. Det har det skapats förkortningar, och tydlighet har bytts i förvirring. Vi tar inte upp dem här för att du ska använda dem, utan för att att du ska veta vad de betyder om du råkar få dem.

BCNU = be seeing you
BTW = by the way
FWIW = for what it’s worth
FYI = for your information
IMHO = in my humble opinion
OBO = or best offer
ROTFL = rolling on the floor laughing
RTFM = read the fu*ing manual
TNSTAAFL = there’s no such thing as a free lunch
TTFN = tata for now
TTYL = talk to you later

Dra lärdom av din e-post

  • Plocka fram gamla sparade e-brev och läs dem efter sex månader

Är de svåra att förstå? Hur skulle du uttrycka dig idag för att göra dem mer förståeliga?

  • Gör en läsarundersökning

Fråga dem som får dina e-brev om vad de tycker, och hur de uppfattar dem.

  • Sök hjälp

Tveka inte att fråga mer rutinerade e-postare om tips, råd och hjälp.
 

 
  http://www.cs.se/how/ Version 2.0 | Copyright © 1999—2024 CS
 Skapad 2001-06-17 | Uppdaterad 2015-02-18
 
Publicerad i Access Magazine 
31 januari 2000