ArtiklarVi tänker annorlunda

Artiklar

Ringring

 

Alla artiklar




 

iBiz (fd iWork)

Funktion: Tidtagnings-, och faktureringsprogram för frilansare, konsulter och andra med datorn som arbetsverktyg.

Tillverkare: IGG Software

Pris: iBiz 29.99 dollar
iBiz Server (inkl två fria klienter) 74.99 dollar

Systemkrav: Mac OS X 10.2 eller högre.

Fördelar: Snyggt och lättanvänt. Innehåller både fakturering, offertfunktion och förskottsbetalningar. Helt redigerbara fakturor. På svenska. Väl integrerat med Apples Mail, Adressbok, och iCal (och sitt eget syskonprogram iBank).

Nackdelar: Lite segt, något buggig vid grupperade element. Visar gärna summor inklusive moms, vilket känns ologiskt.

Betyg: 7

 

iBiz och iBank

iBiz har ett syskonprogram som heter iBank, och som är ett ekonomiprogram. När fakturan är betald i iBiz förs informationen automatiskt över till iBank. En käck funktion som skulle skapa ett alldeles fantastiskt paket för småföretagare om iBank var ett mer användbart program i sammanhanget.
Tyvärr är det inte det. iBank är inget bokföringsprogram. iBank bryr sig bara om tillgångar i bank och aktier, och bryr sig inte om kostnader och intäkter. Så synd!

 

Några alternativ om du mot förmodan inte gillar iBiz:

Project Timer Pro / Project Timer Light från Script Software
Ett riktigt bra program. Kanske passar det dig?

Sambucus från Malus Software
En del bra funktioner, men helt hopplöst gränssnitt.

Customer Tracker från 10end Software
Bra fakturering, men osmidig tidtagning.

TimeEqualsMoney från Stone Design
Enkel och funktionell tidtagare. Lite lik TimeSlice

TimeSlice från Modesitt Software
Veteranen bland tidtagare som inte riktigt klarat övergången till Mac OS X.

Studiometry från Oranged.net Software
Här finns ALLT och lite till! Välfylld och självtillräcklig.

 

 

 

Fakturera mera med iBiz

Att hålla koll på sin tid är alltid ett elände. Hur länge satt du egentligen med den där skissen? Vad gjorde du egentligen förra veckan? Och vad skrev du nu i fakturan? iBiz hjälper dig få ordning på oredan.

Det mest spektakulära med iBiz är att det hette iWork ända tills i julas, då det plötsligt bytte namn. Förklaringen kom på Mac Word Expo, då Apple presenterade sitt eget iWork …
Alldeles oavsett namnet är iBiz en trevlig uppstickare bland alla de maciga program som börjar på i. iBiz är avsett för alla som har datorn som sitt arbetsredskap och debiterar för sin tid.
Vi har lärt oss känna igen upplägget: Ett huvudfönster och olika tilläggsfönster som kan fällas ut. Till vänster i huvudfönstret har iBiz en lista med kunder. Informationen hämtas direkt från Apples Adressbok och den grupp iBiz skapat där. Till höger ett info-fönster där du till exempel kan se en Att göra-lista hämtad från iCal.

Huvudfönstret har tre vyer. En för utfört arbete; en för kalkylerat arbete, som utgör underlag för offerter; och en för förskottsbetalningar, på engelska ”retainer”, på svenska lite kryptiskt döpt till ”kvarvarande arbete”, vilket känns lite ologiskt.

Vad ska det kosta? Lägg in arbetsuppgifter, material, händelser och deras debitering. Till höger anas kunder hämtade från Adressboken, och till vänster en att göra-lista hämtad från iCal.

Arbetsgången är enkel. Du kan skapa hur många arbetspass som helst för ett projekt. Du kan också gruppera arbetspassen – en funktion vars finess ger sig till känna vid faktureringen.

iBizPå fri fot. Genom att synka med iCal kan du få med, och debitera, möten och annat som sker när du inte sitter vid datorn. Om du bokat in dem i iCal.
Den röda pricken i dockan visar att iBiz arbetar (även om inte du gör det).

Tidtagningen styrs från en ikon i menyn, eller från programikonen i dockan. Denna dekoreras med en röd prick när tidtagaren är på. En diskret men ändå väl synlig finess. Om du lämnar datorn noterar iBiz din frånvaro, och frågar om du vill räkna med denna tid. Tack för det!

iBiz Detaljerat. Här visar iBiz vilken typ av debitering du valt för aktuell arbetsuppgift, och här kan du också lägga in olika typer av rabatter eller påslag.

När du avslutat ditt uppdrag är det dags för det roliga: att fakturera. Är du ambitiös har du hämtat några fakturamallar från hemsidan, kanske redigerat en för att passa dina behov, eller skapat en helt egen. Fakturamallarna är enkla rtf-filer så det är bara att låta kreativiteten flöda.
Markera ett projekt, välj ”Skapa faktura”, och vips har alla arbetsuppgifter satts på pränt. Här får du mer eller mindre detaljerade uppställningar beroende på hur, eller om, du grupperat arbetsuppgifterna. Om du ändå inte är nöjd går det fortfarande att göra ändringar.
Sedan är det bara e-posta fakturan (direkt från iBiz), och sätta sig att vänta på pengarna.

MacWorlds köpråd:
Det finns många tidtagningsprogram på shareware-arenan. Med sin faktureringsfunktion tillhör iBiz de mer avancerade, och till ett av de bästa i sin klass.
För konsulten som debiterar på tid och vill få ett samlat grepp om sin timdebitering och fakturering är det här ett bra val. Intuitivt, med många funktioner, och väl integrerat med Apples egna program.
Det är lite buggigt vid gruppering av arbetsuppgifter (som är en ny funktion). Men det är smällar man får ta för ett så snyggt och prisvärt program.

Christina Svensson har insett att det mesta tar mycket längre tid än hon räknat med.

Texten var införd i MacWorld nr 1 — 2005

 


Sådär. Nu känner jag mig mycket klokare.

JA | NEJ



MacRingen Nyheter Anmäl dig Medlemmar Humor Macism Artiklar Tips & Trix Länkar Tjejmac Tjejmac Navigering

MacRingen | Nyheter | Medlemmar | Evangelism | Tips & Trix
Anmäl dig | Humor | Artiklar | Länkar | Tjejringens Macsidor
Christinas Hem


Uppdaterad 2015-02-20

Kontakt

Denna sajt har inspirerats och starkt influerats av www.apple.com (ja, som den såg ut innan dom bytte design alltså)